Thursday, March 24, 2011

Keseronokan memberi..

Keseronokan memberi? beri apa? pada siapa? itu semua terletak pada keikhlasan hati masing2 tak ada sape boleh pertikaikan keikhlasan hati kita dalam memberi apa2 jua bantuan, pertolongan, harta, wang atau apa2 yang bersifat material atau bukan material. Dengan memberi juga dpt menunjukkan bagaimana cara kita untuk menghargai atau dihargai. Tetapi haruslah diingat setiap apa yang kita lakukan mestilah dengan niat yang ikhlas kerana Allah taala dan jangan sesekali mengharap balasan atas pertolongan yang telah kita lakukan. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil lagi Maha Agung.

Tidak rugi kita berbuat baik sesama manusia kan? pahala dapat, hati seronok, hidup bahagia dan paling mustahak ia merupakan salah satu cara untuk bahagiakan diri sendiri tapi jangan sampai kena pijak pulak. Bak kata Ms. Mastura (teacher B.I ms skolah) buat baik berpada-pada, buat bodo jangan sekali. Aku dah jumpa mcm2 jenis org, ada yang baik dgn kita ms dia susah je..bila dah senang buat dek je walaupun kesalahan kita tu kecik je. Ibarat kacang lupakan kulit. Tp ada jugak yang betul2 ikhlas dgn kita, apa pun kita nk buat dia ambil tahu dan sedia menawarkan bantuan..ini la baru dikatakan kawan menangis, bukan setakat kawan ajak sembang pekena teh tarik kat kedai or whatever. Zaman skrg ssh nk jumpa org mcm ni...betul tak?

Aku dah tk kisah dah sebab aku dah tau sape kawan yang boleh ketawa dan menangis dgn aku. Aku tau ada jgk kawan jenis yang bila dapat kawan baru..kawan lama dia lupa dan tinggalkan. Kwn cmni elok la jauh2kan..tak de faedah nk terhegeh2 kat dia. Apa yang penting lepas ni aku akan masuk fasa baru di mana segala2nya akan berubah. 
Share

No comments: